Polskie Linie Kolejowe realizują obecnie inwestycje o wartości blisko 11,5 mld zł z KPO
Podczas piątkowej konferencji prasowej prezes PKP PLK Piotr Wyborski zwrócił uwagę, że zarządca infrastruktury jest największym beneficjentem środków z KPO. "W ramach całego programu realizujemy 41 przedsięwzięć finansowanych środkami KPO, na które składa się łącznie 160 zadań (...)" - powiedział Wyborski. Spółka przekazała w prezentacji, że wartość realizowanych inwestycji to 11 mld 483 mln zł.
Szef PKP PLK dodał, że do tej pory zawarto 120 umów na ponad 8 mld zł, a celem inwestycji jest m.in. zwiększenie prędkości pociągów osobowych i towarowych, poprawa bezpieczeństwa podróżnych i uczestników ruchu kolejowo-drogowego oraz dostosowanie infrastruktury do osób o ograniczonej mobilności np. przez budowę wind.
Wyborski wskazał, że spółka realizuje 21 przedsięwzięć liniowych dotyczących modernizacji infrastruktury. Ma to się przyczynić do wzrostu prędkości pociągów. Ponadto zarządca infrastruktury kolejowej prowadzi 7 przedsięwzięć mających poprawić bezpieczeństwo na przejazdach, 5 przedsięwzięć digitalizacyjnych oraz po 4 przedsięwzięcia likwidujące tzw. wąskie gardła i związane z instalacją systemów dynamicznej informacji pasażerskiej (SDIP).
Obecnie - jak dodał prezes - PKP PLK zrealizowały 40 zadań w ramach KPO na łączną kwotę 320,5 mln zł. Za te pieniądze poprawiono bezpieczeństwo na 152 przejazdach, zlikwidowano dwa wąskie gardła, w 10 lokalizacjach zainstalowano urządzenia zdalnego sterowania, a w dziewięciu SDIP. Środki z KPO przyczyniły się też do zmodernizowania 184 km linii kolejowych. Wyborski podkreślił, że PLK prowadzą prace remontowe na blisko tysiącu kilometrów linii.
Członek zarządu PKP PLK i dyrektor ds. realizacji inwestycji Marcin Mochocki sprecyzował, że w ramach przedsięwzięć liniowych zawarto w ramach KPO 24 umowy na ponad 6,5 mln zł dotyczące łącznie 546 km linii kolejowych. Dodał, że przeważająca część tych umów, czyli 15, dotyczy modernizacji ponad 323 km linii kolejowych, a 9 - rewitalizacji kolejnych 222 km. "Prace dotyczą realizacji inwestycji polegających na zwiększeniu bezpieczeństwa ruchu, zwiększeniu parametrów eksploatacyjnych, zwiększeniu prędkości i przepustowości na najważniejszych liniach kolejowych w Polsce" - zaznaczył dyrektor.
Mochocki wyjaśnił, że SDIP są istotne dla pasażerów, ze względu na możliwość aktualizowania w czasie rzeczywistym informacji o przyjazdach i odjazdach. W ramach tego przedsięwzięcia realizowanych jest 9 umów dotyczących instalacji systemów w ponad 100 lokalizacjach. "Realizujemy także tzw. przedsięwzięcia digitalizacyjne na kwotę ponad 750 mln zł" - dodał. Ich celem jest m.in. wdrożenie technologii pozwalających na zdalne sterowanie ruchem kolejowym, a inwestycje z tym związane są prowadzone w 59 miejscach.
Dyrektor wyjaśnił, że w ramach likwidacji wąskich gardeł, czyli zwiększania przepustowości infrastruktury zawarto umowy na ponad 366 mln zł. Chodzi np. o likwidację skrzyżowań dróg z liniami kolejowymi.
Przedstawiciel PKP PLK wskazał ponadto, że jeśli chodzi o przedsięwzięcia mające poprawić bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych, to wartość zawartych umów opiewa na ponad 426 mln zł, a prace będą prowadzone w 374 miejscach.
PKP PLK to w 100 proc. spółka Skarbu Państwa, która zarządza krajową infrastrukturą kolejową. Odpowiada za zarządzanie państwową siecią linii kolejowych oraz za zarządzanie i synchronizację ruchu. Spółka odpowiada też za opracowywanie i aktualizowanie rozkładu jazdy pociągów w skali całego kraju. (PAP)
jls/ mick/
