Kolejne oszustwo przy sprzedaży w Internecie
Cyberprzestępczość przybiera wiele form, a jedną z nich jest oszustwo podczas internetowej sprzedaży towaru. W tym przypadku ofiarami mogą być zarówno sprzedawcy, jak i kupujący. Przestępcy podszywają się pod sprzedających oraz kupujących towary.
Z takim nieuczciwym kupującym miała do czynienia mieszkanka powiatu ryckiego, która na jednym z portali ogłoszeniowych wystawiła na sprzedaż buty.
Już tego samego dnia do sprzedającej przez komunikator napisała osoba, która była zainteresowana ich zakupem. Kupująca poprosiła o przesłanie adresu e-mail, gdyż będzie potrzebny do przekazania pieniędzy oraz nadania paczki kurierem.
Sprzedająca nic nie podejrzewała i wysłała swój e-mail, po czym otrzymała wiadomość zwrotną wraz z linkiem. Gdy w niego weszła wyświetliła się jej strona do logowania do bankowości internetowej, na której wybrała swój bank i próbowała się do niego zalogować wprowadzając login i hasło. Wtedy wyświetlił się jej komunikat z informacją, że nastąpił błąd i skontaktuje się z nią konsultant. Po chwili otrzymała połączenie od kobiety z zastrzeżonego numeru telefonu, która przekonała zawiadamiającą, że aby płatność została zrealizowana musi ją autoryzować. W trakcie rozmowy pokrzywdzona otrzymywała wiadomości i je zatwierdzała. Jak się okazało były to autoryzacje płatność BLIK. W wyniku działania przestępców mieszkanka powiatu ryckiego straciła ponad 20 000 złotych.
Mając na względzie powyższą sytuację, zanim zdecydujesz się na sprzedaż towaru poprzez portal aukcyjny zapoznaj się z procedurą działania kupno-sprzedaż, stosuj zasadę ograniczonego zaufania i nigdy nie działaj pod wpływem chwili.
Co powinno wzbudzić czujność przy sprzedaży w Internecie:
- szybka odpowiedź przesłana poprzez komunikator na złożoną przez ciebie ofertę sprzedaży.
- sposób dostarczenia przesyłki sugerowany przez kupującego, a także namowa do
- pomoc oferowana w przeprowadzeniu transakcji;
- propozycja ze strony kupującego co do zorganizowania i pokrycia kosztów dostawy;
- przesłanie przez kupującego linka z informacją, iż klikając na niego będzie możliwość odebrania od kupującego pieniędzy za wystawiony towar;
- otrzymanie ponaglających pytań dotyczących wykonanych czynności bądź odbioru pieniędzy;
- prośba o dane osobowe oraz z karty płatniczej.
Czego NIGDY nie należy robić:
- podawać danych z kart płatniczych, czy też danych do logowań bankomatowych;
- wchodzić w linki otrzymane za pośrednictwem sms, komunikatora czy też poczty elektronicznej. Kliknięcie w link niewiadomego pochodzenia, może przekierować nas na fałszywą stronę, na której musimy zalogować się do banku i podać kod weryfikacyjny. Może też umożliwić instalację oprogramowania, która przechwytuje poufne dane. Wykonując wszystkie te czynności umożliwiamy dostęp do swojego rachunku bankowego i wypłacenia z niego pieniędzy.
Pamiętaj, żeby ciągle pogłębiać wiedzę w tym zakresie, bo sprawcy nie poprzestają udoskonalać swoich metod i pojawiają się w najmniej oczekiwanych miejscach. Posiadana wiedza może ciebie uchronić przed strata pieniędzy.
aspirant Łukasz Filipek