26 kwiecień 2024

Stracił ponad 100 000 złotych. Został oszukany metodą na pracownika banku

zdjęcie: Stracił ponad 100 000 złotych. Został oszukany metodą na pracownika banku / pixabay/899924
Ponad 100 000 złotych stracił 32 latek po telefonicznym kontakcie z osobą podającą się za pracownika banku. Oszuści przekonali go, że jego dane i środki są zagrożone. Aby „ochronić” swoje pieniądze, zgodnie z instruktażem mężczyzna przelał blisko 50 tysięcy złotych na wskazane przez oszustów „bezpieczne konto”. Następnie  wypłacił z bankomatu za pomocą swojej karty ponad 50 tysięcy złotych i całą kwotę po chwili wpłacił we wpłatomacie za pomocą kodów BLIK otrzymanych od oszustów. Apelujemy o zachowanie ostrożności w przypadku otrzymania tego typu telefonów.
REKLAMA

Wczoraj do ryckiej komendy zgłosił się 32-latek, który padł ofiarą oszustów. Mężczyzna poinformował policjantów, że zadzwonił do niego mężczyzna podający się za pracownika jednego z parabanków. Twierdził on, że ktoś chce na jego dane zaciągnąć pożyczkę i dzwoni by to zweryfikować czy faktycznie mężczyzna chce zaciągnąć pożyczkę. 32-latek zaprzeczył, wtedy pracownik udzielił mu kilku informacji i się rozłączył.

Po jakimś czasie zgłaszający otrzymał kolejny telefon od kobiety podającej się za pracownika jednego z banków, która poinformowała go, że jego dane i pieniądze są zagrożone. Fałszywa pracownica doradziła aby zgromadzone środki przelał na bezpieczne konto robocze, które będzie jego kontem zastępczym. Kobieta podała mu numer rachunku zastępczego.

Następnie zadzwonił mężczyzna podający się również za pracownika banku i polecił wykonanie przelewu na wcześnie otrzymany numer rachunku bankowego. W tym celu mężczyzna udał się do placówki swojego banku. Następnie wypłacił z bankomatu za pomocą swojej karty ponad 50 tysięcy złotych i całą kwotę po chwili wpłacił we wpłatomacie za pomocą kodów BLIK otrzymanych od oszustów.

W trakcie całego procederu oszuści cały czas utrzymywali połączenie telefoniczne z mężczyzną wielokrotnie dzwoniąc do niego z różnych numerów telefonów i przełączając do innych osób podających się za pracowników banku. Oszuści wykorzystali również tak zwanym Spoofing telefoniczny, dzięki któremu podszyli się pod numer telefonu infolinii banku.

Mężczyzna stracił łącznie ponad 100 tysięcy złotych. Ryccy policjanci prowadzą postępowanie w tej sprawie.

W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów.

Sprawcy wykorzystują różne triki socjotechniczne po to, by zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego. W większości rozmów pojawiają się jednak dwa elementy: presja czasu i poczucie zagrożenia. Zwykle oszuści namawiają ofiary do przelania pieniędzy na dane konto.

Pamiętajmy! Oszuści umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać naszą naiwność. W kontaktach z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania.

aspirant Łukasz Filipek

 
źródło: policja.pl
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Ryki
11.8°C
wschód słońca: 04:51
zachód słońca: 20:05
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Rykach